پتروپالاتوس

دوره اموزشی کسب و کار

کارگاه آموزشی طراحی مدل کسب و کار:

مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب‌وکار یک اصطلاح ساده برای برنامه سودآوری شرکت است که تضمین می‌کند کسب‌وکار بدون داشتن مسیر مشخص هیچ اقدامی نکند. با طراحی این مدل، نوع کسب‌وکارتان را تعیین می‌کنید و می‌فهمید با چه نوع محصولات و بازارهایی سروکار دارید. برخلاف برنامه کسب‌وکار، مدل کسب‌وکار بیشتر به کسب درآمد یا سود توجه دارد. داشتن مدل کسب‌وکار، شرکتتان را از رقبا متمایز می‌کند و در نتیجه، مشتریان به‌طور طبیعی به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند می‌شوند. با انتخاب مدل مناسب، هدف کسب‌وکارتان مشخص می‌شود و همچنین می‌توانید بازار هدف و عملکرد مناسب شرکت را تعیین کنید.

مزایای مدل کسب و کار

مدل کسب‌وکار (Business Model) به شرکت کمک می‌کند تا در طراحی برنامه کسب‌وکار (Business Plan) و ارزیابی عوامل مهم مانند فعالیت‌ها، منابع، روابط با مشتریان، درآمد و هزینه‌ها موفق باشد. از جمله مزایای طراحی این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بازار هدف مشخص‌تر می‌شود

مدل کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا ارزش‌های سازمان را تعیین کرده و تأثیر محصولاتتان در حل مشکلات مشتریان را مشخص کنید. این کار به شما امکان می‌دهد مشتریان هدف را به‌طور دقیق‌تری دسته‌بندی کنید. هرچه مدل کسب‌وکار شفاف‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید بازار هدف اصلی خود را شناسایی کنید.

۲. محصول تولید شده مناسب‌تر می‌شود

با پیروی از یک مدل دقیق، از تولید محصولات نامناسب برای بازار جلوگیری می‌کنید و از این دام می‌پرهیزید. علاوه بر این، هرچه بازار هدف و ارزش پیشنهادی محصول شفاف‌تر باشد، محصولاتی که تولید می‌کنید دقیق‌تر و مناسب‌تر خواهند بود.

۳. تهیه استراتژی آسان‌تر می‌شود

مدل کسب‌وکار به‌طور خودکار استراتژی کسب‌وکار شما را نیز تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر در حوزه توزیع فعالیت می‌کنید، نمی‌توانید مستقیماً به جذب مشتریان نهایی بپردازید. بنابراین، بهتر است روابط خود با تولیدکنندگان را تقویت کرده و به آن‌ها معرفی شوید. همچنین باید توانایی همکاری با خرده‌فروشان مختلف را داشته باشید و یک کانال توزیع سریع و کارآمد ایجاد کنید.

۴. رقابت قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود

بدون مدل کسب‌وکار، تعیین موقعیت کسب‌وکار در بازار دشوار است. در نتیجه، شرکت ممکن است با رقبایی روبه‌رو شود که قبلا به آن‌ها توجه نداشته است. با انتخاب استراتژی مناسب، می‌توانید استراتژی‌‌ رقبا برای کسب منابع و فروش بهتر را هم درک کنید. حتما باید استراتژی مناسب خود را بر اساس مدل کسب‌وکارتان مشخص کنید.

سر فصل ها:

آموزش طراحی مدل کسب و کار استروالدر

آموزش طراحی بوم کسب و کار ناب

حضور در کارگاه رایگان اما ثبت نام الزامی است 

ایجاد حساب کاربری